2009. november 30., hétfő

Újító hagyományőrző

Egy kis egzotikumot kínálok ma: egy modern kínai kalligráfus és festő, Csi Paj-si (más átírásban: Qi Baishi, 1863-1957) tusrajzaiból mutatok párat ízelítőnek.

Csi Paj-si úgy fest, mint a kelet-ázsiai festők általában: ecsettel, tussal, nedvszívó papírra, amelyen nem lehet törölni. Függőlegesen tartott ecsettel rajzol: ecsetet tartó jobb keze nem ér a papírhoz, legföljebb bal kezével támasztja alá olykor, hogy az ecsetvonások lendületét ne akadályozza. Ez a technika lényegében azonos az íráséval, s változatos vonalkultúrát tesz lehetővé. Ha színes képet fest a festő, először akkor is a tusvonalak kerülnek a papírra - a tust ugyanis, ha megszáradt, a víz nem oldja többé.
Ez a festésmód nagy biztonságot igényel. A festő tehát sokat gyakorol egy-egy ecsetvonást, sok-sok változatot készít, míg a képnek nekifog. A kép kompozícióját a festés előtt dönti el a festő. Csi mester fél óráig vagy tovább is üldögélt az üres papír előtt a kompozíciót mérlegelve, mielőtt az ecsethez nyúlt; akkor aztán szinte percek alatt megfestette a képet.

A kínai festő nem csak technikájában, szemléletében is különbözik az európaitól. Az európai számára a kép síkja ablak, amelyen keresztül a világ egy darabkáját látja - mindent a képre fest, amit ezen az ablakon át lát. A kínai számára a kép síkja éppolyan papírlap, mint amilyenre ír, csak a képen nem írásjegyekkel tolmácsolja a világ jelenségeit. A kínai tehát megelégszik egyetlen, kiemelt jelenség lefestésével, a képsík többi részét üresen hagyja, a hátteret legföljebb jelzi. Egészében tehát úgy jellemezhetnénk, hogy a kínai festő látásmódja absztraktabb az európainál. Másrészt viszont a kínai festő eleven jelenségeket varázsol a papírra, s csak ritkán fest csendéletet, élettelen tárgyakat. A madarat, rovart, békát és rákot éppúgy természetes környezetében jeleníti meg, mint a virágot, bambuszt vagy akár a fákat.
A hagyományos kínai képírásban a 19. század előtt a színeknek alárendelt szerepe volt csupán. A kép csontvázát mindig a tusvonalak alkották; csak színezték a képet, de nem színnel festették. A 19. század végi Sanghajban, ahol a nyugati és a japán művészet is befolyással volt, több festő is megpróbálkozott azzal az újítással, hogy töményen, pasztózusan rakjon föl színfoltokat a képére, tuskontúrral, vagy anélkül. Így a színnek fontos szerepe, igazi funkciója lett a kompozícióban.
Csi Paj-si ennek a megújuló, modern képírásnak az egyik legnagyobb művésze volt. Eredeti formái és színei mellett a megszokottnál sokkal szélesebb körű tematikája (a kínai képeken korábban nem, vagy csak ritkán szereplő növények, állatok, madarak) is kiemeli a 20. századi alkotók közül.

Szöveg: Miklós Pál, Csi Paj-si. Budapest, 1962. Terebess Ázsia E-Tár. Kép: Artbohemia

2009. november 26., csütörtök

Torre di Moravola

Ez a tornyos, várszerű építmény, amely 6 évig tartó renoválás után most egy kicsi, elegáns szállodaként funkcionál, Olaszország közepén, a hegyekkel-völgyekkel szabdalt Umbriában található. Az épületen kívül-belül a kő dominál, az eredeti burkolatot a belső térben is számos helyen meghagyták, ettől kicsit romantikus és egyben természetes is maradt.

Coté Maison Octobre / Novembre 2008, fotó: Nicolas Mathéus

2009. november 25., szerda

Elő a kötőtűt!

...vagy ha lustának és tehetségtelennek érezzük magunkat, a pénztárcát - hiszen ezek az ötletek még jól jöhetnek karácsonyra. A The Black Rabbit (na, mit mondtam az előző posztban a kreatív stúdiók elnevezéseiről?) kötött kacatokat árul, amik mind valami vidám kis lényre hasonlítanak. Van köztük molyirtó zsákocska, mobiltok, teáskanna- és tojásmelegítő sapka, ágymelegítő palackra készült huzat(!), vagy egyszerű játékállatka. Nyulak, macskák, baglyok, madarak és azonosítatlan csíkos tárgyak (USO).

2009. november 22., vasárnap

Frappáns megoldás

Céget alapítanál, és már csak a név hiányzik, de hiába gyötröd magad, nem jut eszedbe semmi? Nincs probléma, itt a tuti megoldás: indítsd el a gépet, és mindjárt megkapod az egyedire szabott nevet. Nem tetszik? Tegyél még egy próbát! Vagy akármennyit!
Az ötlet azon a megfigyelésen alapszik, hogy a dizájnnal foglalkozó ügynökségek általában mindig színes/bolondos állatneveken futnak.

2009. november 21., szombat

Minőség és egyszerűség

Lehet, hogy elkapott a romantika falusi változata (a romantica ruralis)? Lehet, de ez akkor is tetszik: egy angol farmshop Gloucestershire-ben, egy pajtában, természetesen teljesen organikus, friss és helyi élelmiszerekkel (húsokkal, sajtokkal, zöldségekkel, gyümölcsökkel, dzsemekkel, magokkal) és saját étterem-kávézóval. Hívogatóan néz ki, a portékák gusztusosak, a csomagolás pedig divatosan minimális. Az étterem Michelin elismeréssel is bír, mert jó ételeket kínálnak méltányos áron. Jelmondatuk: "Organic is a way of life and a state of mind".

Főzőtanfolyam, jógatanfolyam, természetgyógyászati ismeretek - ezek egészítik ki az egészséges életmód lelkes híveinek szánt kínálatot.

2009. november 19., csütörtök

Negatív tér

Ez a téma nem az én ötletem, hanem a Logo Design Love blog szerzőjétől származik. Ott láttam összegyűjtve azokat az emblémákat, amelyek a betűk közötti üres teret is jelentéssel töltik fel. Izgalmas játék megtalálni az rejtett üzeneteket, próbáljátok ki!

American Architects

Martin Newcombe Property Maintenance

Egg and Spoon

Guild Food Writers

Ogden Plumbers

Recycle Taiwan

2009. november 15., vasárnap

Nemzeti jelképek

Idén októberben rendezték meg először a nemzetközi ételfesztivált (International Food Festival) Sydney-ben, és erre a rendezvényre kifejezetten eredeti plakátokkal csábították a vendégeket. A hirdető cég ötlete az volt, hogy minden részvevő országnak a rá jellemző ételeiből és alapanyagaiból készítette el a zászlóját.

Lehet találgatni, melyik kié, és miből áll? És ötletelni, hogy ha mi is részt vettünk volna a megmozduláson, vajon miből kellett volna a piros-fehér-zöldet összerakni?

Tervező: az ausztrál WHYBIN/TBWA ügynökség

Svéd vas és acél

... valamint puha textilek - ezek az anyagok jelentik a dizájner szerzőpáros, Lotta Glave és Bengt Lindberg számára az ideális alapanyagot. Lotta főleg angyalokra és emberi alakokra specializálódott, Bengt pedig a stilizált állatfigurák nagymestere. Művészetük humorból és játékosságból, valamint a svéd néphagyományokból táplálkozik.

Karácsonyi gyertyatartó

Gyertyatartók és hűtőmágnesek



Ismerősek valahonnan? Hát persze, a Klippan cég takaróinak nagy részét is Bengt és Lotta mintái díszítik.