2009. szeptember 23., szerda

A szépség játékos keresése

Az Amerikában élő, budapesti születésű világhírű iparművész, Eva Zeisel élete és munkássága igazi kuriózum, az újságírók egyszer sem mulasztják el leírni kalandos, bár jellegzetesen közép-kelet-európai pályakezdését. (Szovjeunióbeli éveiről részletesebben itt, bebörtönzését Arthur Koestler Sötétség délben c. könyvében írta meg.)

Hamarosan betölti 103. évét, de még most is alkot: legutóbb a Rug Company kérte fel szőnyegek tervezésére, de új kollekcióval jelentkezett a Royal Stafford porcelángyárnál is, a One-O-One vagyis a 101-gyel, aminek elnevezése természetesen a korára utal.

Tárgyai szépek, elegánsak és általában organikus alakzatokat követnek: könnyed íveket, lágy formákat. Nem véletlen, hogy az 50-es évek óta töretlen a népszerűségük.

Museum sorozat, 1942-1945

Elsőként tervezett tiszta hófehér étkészletet, és az első nő volt, aki kiállíthatott a new york-i Museum of Modern Art-ban, 1946-ban.

A Town & Country készlet sótartói, 1945-1946

Century étkészlet, 1956

És ugyanaz, a Tomorrow készlet (1952) darabjaival kiegészítve, Classic Century néven a Royal Stafford új kiadásában, 2005

A Granit kollekció (1983), amely arról a Kispesti Kőedénygyárról kapta a nevét, ahol 1926-ban dolgozott

A pécsi Zsolnay gyárnak is tervezett dísztárgyakat (1983)

2004-ben hazalátogatott Magyarországra, és ekkor csaptak is egy kis csinnadrattát körülötte: kitüntették a Középkereszttel, az Iparművészeti Egyetem címzetes egyetemi tanárává választotta, és kiállítása volt a Ponton Galériában.

Itt olvasható életének részletes kronológiája.
Fotók: Royal Stafford, British Museum, Brooklyn Museum, Tyler Museum of Art, The Rug Company

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése