A lüszteres (fémoxidos, csillogó) díszítést kerámián a közel-keleti keramikusok kezdték el alkalmazni, bár üveget már az egyiptomi koptok is díszítettek ezzel a technikával az iszlám előtti időkben. Használatának előfeltétele volt, hogy sima, fehér mázas kerámiát tudjanak készíteni. A lüszteres technika sok munkát igényelt, ezért igen drága volt.
Még ennél is bonyolultabb volt a többszínű lüszteres kerámia előállítása, ezért ezt csak pár évtizedig (a 9. század közepétől a 10. század elejéig) készítették. A monokróm változat terjedt el inkább, naiv állat-, madár- és emberábrázolással.

Többszínű lüsztermázas kerámiatál. Irak, 9. század. (
Christie's)

Madaras minta pöttyös háttér előtt. Nisápur, 10. század (Benaki Museum, Athen)

Két, egymással szemben álló páva. Irak (talán Baszra), 10. század második fele. (Metropolitan Museum)

Palmetta mintás lüszterfestésű edény. A palmetták szinte beleolvadnak a háttérbe, nehéz elválasztani, hogy mi a minta és mi a háttér. Irak, 9-10. század.
(David Collection)

Vaddisznó- vagy medveszerű lény pöttyözött háttér előtt. A felirat jelentése 'áldás'. Irak, 10. század első fele. (
Victoria & Albert Museum)
Fotók: David Collection,
Benaki Museum, Victoria & Albert Museum, Christie's,
Metropolitan Museum of Art
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése