2011. március 30., szerda

Iszlám kerámia 3.

Az iszlám kultúrában az írott szó különleges tiszteletet élvez - mint a kinyilatkoztatás eszköze. Ezért a kalligráfia mindig is fontos művészeti ág volt, amit nem csak papíron, de épületek díszítésére is fölhasználtak. Sőt, értékesebb használati tárgyakon, pl. szőnyegeken, nemesfém, illetve kerámia tálakon is gyakran látni feliratokat. Jellemzően a kúfi írásstílust alkalmazták, amely elnyújtott, kissé szögletes vonalaival alkalmas volt arra, hogy önmagában is díszítő funkciót lásson el. Az itt látható feliratos kerámiák esetében a kalligráfia a díszítés domináns eleme; az üzenet kevésbé fontos, de rendszerint jókívánságok vagy bölcs mondások olvashatók ki a dekorációnak szánt szövegből.

9. századi, kínai porcelánt utánzó munka, a kalligrafikus díszítés egyik legkorábbi példája. Középen a 'boldogság' szó ismétlődik, a peremen félköríves minta fut körbe. (Metropolitan Museum)

Kúp alakú tál, kúfi feliratot imitáló! díszítéssel, kalligrafikus stílusú madárrajzzal a közepén. Nisápur, 9-10. század. (Christie's)

Cirkalmas, csomókkal és palmettákkal díszített két színű (barna és piros) kúfi írásos tál. Nisápur vagy Szamarkand, 10. század. (David Collection, Koppenhága)

Fekete-fehér tál, kecses kalligrafikus írással. A felirat szövege: 'Aki sokat beszél, az sokat téved'. Nisápur vagy Szamarkand, 10. század. (Metropolitan Museum, New York)

Nagyméretű tál, elegáns, finoman elnyújtott kalligrafikus írással. A felirat üzenete: 'Tervezés a munka megkezdése előtt megvéd a sajnálkozástól; gazdagság és béke'. Nisápur vagy Szamarkand, 10. század. (Metropolitan Museum)

Képek: David Collection, Christie's, Metropolitan Museum of Art

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése